Informace z banky a tiskové zprávy



Kontakt pro média 
Tereza Kaiseršotová
Tisková mluvčí
tereza.kaisersotova@rb.cz


Etický kodex
PDF Raiffeisenbank International Group ke stažení ZDE

22. 7. 2019

Každá 10. faktura je zaplacena až po splatnosti, třetina podnikatelů kvůli tomu musí často sáhnout do svých úspor

Včasné a brzké zaplacení vystavených faktur je jedním z rozhodujících faktorů ovlivňující byznys každého podnikatele. Až 27 % podnikatelů se standardně u svých faktur musí vypořádat se splatností delší než 3 týdny a více než 78 % podnikatelů uvádí, že minimálně každá desátá faktura je odběrateli uhrazena až po splatnosti. Aby podnikatelé překlenuli díky pozdnímu proplácení faktur finanční mezeru v cash-flow,  musí pravidelně téměř třetina z nich sahat do úspor. Vyplynulo to z průzkumu mezi podnikateli, který realizovala Equa bank v červenci letošního roku.

Dlouhou dobu splatnosti faktur a dopady na podnikání řeší v České republice řada podnikatelů. Zejména ti, kdo sami z vlastních sil postupně budují svůj byznys, jsou každou vystavenou fakturou s delší dobou splatnosti velmi lehce zranitelní. Situaci snaží řešit sáhnutím do úspor a omezením rozvoje firmy nebo stále častěji také využitím bankovního produktu – Financování faktur. Díky tomu mají podnikatelé možnost dostat zaplaceno za své zboží či služby již do tří dnů a plynule tak pokračovat v jejich podnikání, aniž by jim to ohrozilo jejich cahs-flow. Za uplynulý rok jsme o tento produkt zaznamenali nárůst zájmu o desítky procent“, říká Luboš Janoušek, ředitel firemního bankovnictví Equa bank.

Využití bankovních produktů, jako je Financování faktur, nebo například kontokorent, je pro podnikatele výhodnějším řešením než překlenout výpadek v cash-flow omezením investic do dalšího rozvoje podnikání (13 % podnikatelů volí tuto cestu) nebo pozdním placení záloh na zdravotní a sociální pojištění (využívá 11 % podnikatelů) nebo pozdějším placením svým dodavatelům (téměř 9 % podnikatelů platí později). 

Právě splatnost dodavatelských faktur po termínu je obecně hříchem podnikatelského prostředí. To, že občas zaplatí fakturu po termínu splatnosti, totiž přiznává každý druhý český podnikatel. Pro 16 % dotazovaných je to přitom běžná věc a již dopředu počítají ve svém finančním řízení s tím, že budou určité faktury od dodavatelů platit po splatnosti. 

Důvodem je většinou to, že musí některé platby upřednostnit, a tak zaplacení některých faktur prostě musí počkat. To uvádí až 44 % oslovených podnikatelů. V pětině případů je to pak již zmíněná druhotná platební neschopnost, která prodlužuje termín splatnosti faktur. Zaplatím až tehdy, jakmile dostanu sám zaplaceno. Termíny splatnosti se tak prodlužují a dopady na cash-flow se přenášejí na celý dodavatelsko-odběratelský řetězec.

Zajímavé také je, že každý 10. podnikatel, který platí faktury po splatnosti, uvádí, že je platí záměrně pozdě. Aktivně si tak řídí cash-flow a zpožďování plateb za faktury využívá cíleně jako nástroj řízení hotovosti a de facto levné úvěrování vlastních byznysových aktivit.